روزگار روز جاری دنیای فستفود است؛ غذایی که زود فراهم شود، زحمت چندانی نداشته باشد و در عین حالا لذیذ و خوشمزه هم باشد و ولی دیگر حساس نیست که چه بلایی بر رمز بدنمان میاورد . همین مدل، خود را برای بقیه وجوهات سبک معاش امروز جامعه ایرانی و جهانی هم نشر کرده می باشد .
جهان خبرهاي امروزي هم تفاوتي با خورد و خوراك ما ندارد . «فستنيوز»ها ذهن و اعصاب و روان ما را نیز بهخود عادت دادهاند .
فستنيوزها، خبرهايي میباشند كه به سرعت فراهم ميشوند و در عين حال با سليقه آدم سطحي گردیده روز جاری نيز كاملا همخواني دارا هستند . ميشود گوشي گوشی تلفن را برداشت، به پدر يكي از بازيگران دارای شهرت به خارج رفته زنگ زد و از او پرسيد كه ديدن فيلمهاي دخترش را به خانوادهها توصيه ميكند يا نه . بعد نیز در پهنا 5 دقيقه فيلمي ضبط كرد و با تکثیر آن در سايتهاي خبري معلومالحال حسابي گردوخاك كرد . بسيار معمولی ميشود دختر معمولی و هيجانزدهاي را براي خواستگاري، با بازيگر معروفي كه دوستش ميدارد، در محلي عمومي روبهرو كرد و از كنش و واكنشهاي دوطرف يك فيلم هندي مستند ایجاد و با اكرانش در همان سايتها حسابي مخاطب پيدا كرد .
اين ایام از اين دست فستنيوزهاي لذيذ و خوشمزه در فضاي خبري پيرامون ما به وفور يافت ميشوند اما علت پرورش قارچگونه اين سبك از خبرنگاري و خبرنويسي به راستي چيست؟ انگشت اتهام را بايد به سوي خودمان بگيريم . مشتري و مصرفكننده محور توليد تقاضاست و تا تقاضايي نباشد، عرضه نیز رونق چنداني ندارد . هر توشه كليك و لايك و كامنت ما براي اين دست خبرهاي كممايه و فقط سرگرمكننده و گاه غيراخلاقي و غيرحرفهاي نيروي محركهاي میباشد براي توليد و عرضه بيشتر . درواقع اين خویش ما هستيم كه به توليدكنندگان چنين جريانهاي خبري دلگرمي ميدهيم كه كارشان را ادامه دهند . گزارشگري كه براي يك گزارش دقيق و حساب گردیده ایام وقت و انرژي صرف ميكند و در انتها فرآورده روشنگرانه او را هيچكسي نه تشويق ميكند و خیر برخورد ميدهد، چهطور براي ادامه مسير دلسوزانه و متعهدانه خویش ميتواند دلگرمي داشته باشد؟ متأسفانه خبرنگاري و خبرنويسي كه هميشه شغلي پرهيجان و پرزحمت بوده، امروزه به راحتي از پشت يك ميز قابل انجام میباشد . با يك اينترنت پرسرعت و يك گوشي موبايل ميشود از تمامی مرزهاي اخلاقي و حريمهاي خصوصي عبور كرد و با يك كليك به عالم آزاد داده ها رسيد . فستفود و فستنيوز هر دو فرآورده توليدكننده تنبل و مصرفكننده ناآگاه میباشند . در حالتی که درپی غذايي پرخاصيت و كمضرر براي جسم و ذهن خویش ميگرديد، خوب تر میباشد كمي در «مصرف» خود تجديدنظر كنيد .